Paleta barw - zbiór kolorów, które system operacyjny lub program może wykorzystać do drukowania lub wyświetlania na ekranie.
|
Pamięć operacyjna - pamięć służąca procesorowi jako notatnik wspomagający wykonywanie programów. Pamięć ta umożliwia tymczasowe przechowywanie przetwarzanych danych i uzyskanych w ten sposób wyników. Po wyłączeniu zasilania pamięć operacyjna jest czyszczona. Do podstawowych zastosowań wystarczy wyposażyć komputer w 32 MB pamięci operacyjnej. Jednak im więcej tej pamięci zainstaluje się w komputerze, tym szybciej pracuje cały system. Na pamięć operacyjną składają się zasadniczo układy typu RAM.
|
Pamięć stała - (z ang. non-volatile memory) pamięć której zawartość nie ulega utraceniu podczas restartu komputera lub odłączenia od niego zasilania. Pamięć stała bywa określana jako pamięć ROM . W pamięci stałej producent zapisuje informacje i dane niezbędne dla prawidłowego działania urządzenia.
|
Pamięć zewnętrzna - (inaczej pamięć masowa) zespół nośników i obsługujących je urządzeń zwiększających możliwości przechowywania danych przez system komputerowy. Jej zaletą jest dużo większa w stosunku do pamięci operacyjnej pojemność, a wadą - dłuższy czas dostępu do danych. Pamięci masowe są podstawowym wyposażeniem każdego systemu. Pamięć zewnętrzna służy przede wszystkim do przechowywania danych i programów poza komputerem. Jako przykłady pamięci zewnętrznej można wymienić dyskietki, dyski twarde, płyty CD-ROM itp.
|
Pasek narzędzi - dodatkowy pasek wyświetlany podczas pracy z niektórymi programami, na którym znajdują się skróty do najczęściej wywoływanych w programie funkcji.
|
Pentium - seria szybkich 64-bitowych mikroprocesorów firmy Intel stosowanych w komputerach klasy PC. Nowocześniejsze odmiany tego procesora znane są pod nazwami Pentium MMX, Pentium Pro, Pentium II, Celeron i Pentium III.
|
Piksel - (ang. pixel - picture element) punkt wyświetlany na ekranie. Z pikseli składa się każdy obraz komputerowy. Z im większej liczby pikseli składa się obraz, tym lepsza jest jego jakość.
|
Plik - (ang. file) zbiór (zestaw) informacji, które tworzą jedną całość. Pliki zapisane są na nośniku pamięci zewnętrznej; mogą zawierać dowolne dane (np. tekst, grafikę czy program). Każdy plik ma swoją unikalną nazwę oraz atrybuty (właściwości). W systemie MS-DOS nazwy plików mogły mieć długość 8 znaków oraz trzyliterowe rozszerzenia informujące o typie danych zawartych w pliku. W obrębie jednego katalogu nie mogą istnieć pliki o tych samych nazwach i rozszerzeniu. System operacyjny Windows 98 dopuszcza stosowanie nazw składających się z max. 255 znaków.
|
Płyta główna - (ang. mainboard) główny podzespół elektroniczny komputera. Na płycie głównej znajdują się złącza dla kart rozszerzających, miejsca na moduły pamięci, procesor, układy obsługi urządzeń peryferyjnych oraz napędów pamięci zewnętrznej. Płyta główna wykonana jest jako obwód drukowany o ustalonym formacie (np. AT lub ATX).
|
Poczta elektroniczna - (ang. electronic mail, w skrócie e-mail) bardzo szybki sposób przesyłania danych, plików bądź tekstów z wykorzystaniem internetu lub sieci lokalnej. Adresat może otrzymać wysłaną do niego informację nawet kilka sekund po jej nadaniu.
|
Pojemność - (ang. capacity) łączna ilość informacji, które urządzenie może zapamiętać. Urządzeniem tym może być zewnętrzny nośnik danych (np: dyskietka) moduł pamięci RAM lub np. taśma perforowana. Pojemność jest mierzona w bajtach (albo kilo-, mega- lub giga-bajtach).
|
Polecenie - (ang. command) ciąg znaków reprezentujący określony rozkaz wydawany komputerowi. Np. w systemie MS-DOS polecenie DIR powoduje wyświetlenie zawartości katalogu. Polecenie posiada zwykle listę swoich parametrów, które modyfikują jego działanie.
|
Porty wejścia/wyjścia - (ang. I/O port) podzespoły elektroniczne opatrzone łączami umożliwiające dwustronną komunikację pomiędzy komputerem i urządzeniem peryferyjnym.
|
Procesor - (ang. processor lub CPU) grupa podzespołów elektronicznych stanowiąca główna część komputera, odpowiedzialna za realizację najważniejszych jego funkcji. Na procesor składają się między innymi jednostka arytmetyczno-logiczna (ALU), jednostka sterująca (ang. control unit) i pamięć podręczna (np. grupa rejestrów). Od szybkości procesora zależy wydajność całego systemu. Procesor wykonuje programy napisane kodzie maszynowym. Współczesna mikroelektronika pozwala na zawarcie wszystkich komponentów procesora w jednym układzie scalonym zwanym mikroprocesorem.
|
Program antywirusowy - (ang. anti-virus program) program narzędziowy usuwający z systemu wirusy komputerowe. Czasami profilaktycznie chronią one system przed zarażeniem wirusem. Z uwagi na pojawiające się systematycznie nowe wirusy, programy antywirusowe należy często aktualizować.
|
Program demonstracyjny - (ang. demonstration program) program komputerowy pozbawiony niektórych funkcji udostępniany darmo lub pół darmo przez producenta. Jego zadaniem jest prezentacja możliwości samego programu i zachęcenie użytkownika do kupna jego pełnej wersji.
|
Program instalacyjny - (ang. setup program) program służący do instalowania nowego oprogramowania na danym komputerze. Proces instalacyjny polega na kopiowaniu programu na dysk twardy, konfigurowaniu jego podstawowych właściwości oraz dostosowaniu systemu operacyjnego do pracy z nową aplikacją.
|
Program komputerowy - (ang. computer program) zbiór poleceń zapisany w kodzie maszynowym przeznaczony do wykonania przez komputer. Za jego pomocą maszyna ta może przetwarzać dane, rozwiązywać zadania i wykonywać wiele innych funkcji. Programy komputerowe mogą wykonywać swoje zadania bez informacji pochodzących od użytkownika, zazwyczaj jednak operują na danych wprowadzanych przez człowieka. Programy pisane są przez ludzi, gdyż komputer sam z siebie nie jest w stanie stworzyć zupełnie nowego programu. Programy komputerowe nazywane są również aplikacjami.
|
Protokół komunikacyjny - (ang. protocol) określony sposób przesyłania danych określający metodę wysyłania, odbierania i kontroli poprawności przesyłu informacji pomiędzy urządzeniami komputerowymi.
|
Przesyłanie danych - (ang. data transmission) proces przekazywania informacji pomiędzy urządzeniami elektronicznymi za pomocą łączy. Nierzadko dane są przesyłane na dużą odległość. Do transmisji danych służą między innymi takie urządzenia jak karty sieciowe, modemy, sieci komputerowe oraz łącza kablowe, światłowodowe, radiowe i satelitarne.
|
Public-Domain-Software - darmowe oprogramowanie, którego kopiowanie i sposób wykorzystywania nie są w żaden sposób ograniczone. Program uzyskuje taki status jedynie na skutek jawnej deklaracji jego autora.
|