 |
- Uczeń gimnazjum jest zobowiązany zrealizować projekt edukacyjny. Projekt jest planowanym przedsięwzięciem edukacyjnym realizowanym przez zespół uczniów przy wsparciu nauczyciela, mającym na celu rozwiązanie konkretnego problemu z zastosowaniem różnorodnych metod.
- Projekty są realizowane przez uczniów w klasie drugiej, a w szczególnych wypadkach ich realizacja może zostać dokończona lub przesunięta nie później niż do zakończenia pierwszego okresu nauki w klasie trzeciej.
- Projekt edukacyjny może dotyczyć treści nauczania określonych w podstawie programowej poszczególnych edukacji przedmiotowych bądź wykraczać poza te treści albo mieć charakter interdyscyplinarny.
- Dyrektor szkoły, na pisemny umotywowany wniosek rodziców (prawnych opiekunów), w uzasadnionych przypadkach losowych lub zdrowotnych, może zwolnić ucznia z realizacji projektu.
- W przypadku zwolnienia, o którym mowa w ust. 2, na świadectwie ukończenia gimnazjum w miejscu przeznaczonym na wpisanie oceny za wkład ucznia w realizację projektu edukacyjnego wpisuje się zwolniony albo zwolniona.
- Celem projektu jest kształcenie u uczniów:
- odpowiedzialności za własne postępy;
- podejmowania grupowych pomysłów;
- umiejętności poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł;
- rozwiązywania problemów w twórczy sposób;
- umiejętności stosowania teorii w praktyce;
- rozwój samoorganizacji i kreatywności;
- przygotowanie do publicznych wystąpień;
- naukę samodzielności i podejmowania aktywności;
- Projekt jest samodzielnie realizowany przez uczniów pod kierunkiem nauczyciela-opiekuna. W trakcie realizacji projektu uczniowie mogą korzystać z pomocy ekspertów z zewnątrz lub innych nauczycieli-wspierających.
- Nauczyciele w terminie do końca września każdego roku szkolnego zgłaszają do dyrektora szkoły, na piśmie, tematy projektów edukacyjnych. Zgłoszenie tematu projektu dokonywane jest na Karcie zgłoszenia projektu edukacyjnego.
- Uczniowie mają prawo zgłoszenia tematu projektu na zasadach określonych w ust. 6.
- W terminie do 15 października zespoły przedmiotowe dokonują analizy zgłoszonych tematów pod kątem możliwości ich realizacji, wykonalności, stopnia korelacji z podstawami programowymi, spodziewanych efektów dydaktyczno-wychowawczych oraz atrakcyjności.
- W terminie do 20 października dyrektor szkoły ogłasza Szkolną Bazę Projektów Edukacyjnych.
- Uczniowie zainteresowani realizacją konkretnego projektu składają do opiekuna projektu pisemną deklarację udziału w jego realizacji. Ostateczny termin wyboru tematu projektu przypada na 31 października. Zespól realizujący dany projekt może liczyć od 3 do 5 uczniów.
- Ten sam temat projektu może być wybrany, za zgodą opiekuna projektu, przez kilka zespołów uczniowskich.
- W przypadku, gdy uczeń:
a) nie zdecyduje o wyborze tematu,
b) nie określi zespołu, z którym będzie realizował projekt,
c) nie złoży deklaracji z powodów niezależnych od siebie (np. z powodu choroby) opiekun projektu włącza go do określonego zespołu, uwzględniając zainteresowania i zdolności ucznia.
- Realizacja projektu obejmuje:
- wybranie tematu projektu we wskazanym terminie;
- określenie celów projektu i zaplanowanie etapów jego realizacji
- wykonanie zaplanowanych działań
- opracowanie Karty Pracy;
- zbieranie materiałów i ich selekcja;
- spisanie kontraktu pomiędzy zespołem, a opiekunem zawierającym:
a) określenie tematu,
b) określenie terminu realizacji i prezentacji końcowej,
c) określenie formy realizacji,
d) określenie sposobu prezentacji;
e) wyznaczenie terminów i sposobu konsultacji z nauczyciele,
f) ustalenie zasad dyscypliny pracy,
g) wyznaczenie kryteriów oceny.
- publiczne przedstawienie rezultatów projektu.
- Nauczyciel pełniący funkcję opiekuna projektu uzupełnia Kartę Projektu Edukacyjnego, którą przekazuje dyrektorowi.
- Zespól uczniowski przy współpracy nauczyciela opiekuna projektu opracowuje Kontrakt.
- Zakończeniem projektu jest publiczna prezentacja, której forma jest uzależniona od tematyki realizowanego projektu, zgodnie z ustalonym planem przyjętym w projekcie.
- Dopuszcza się następujące formy prezentacji:
- konferencja naukowa połączona z wykładami;
- forma plastyczna np. plakat, collage z opisami;
- przedstawienie teatralne, inscenizacja;
- książka, broszura, gazetka;
- prezentacja multimedialna;
- model, makieta, budowla, prezentacja zjawiska;
- happening, marsz;
- sesja dyskusyjna
- inna, za zgodą opiekuna.
- Kryteria oceny projektu edukacyjnego.
Ocena ma charakter opisowy odrębnie dla każdego ucznia uczestniczącego w projekcie i kończy się stwierdzeniem uogólniającym: zaliczył/nie zaliczył udział w projekcie, które jest podstawą do dokonania zapisu na świadectwie ukończenia gimnazjum i w innych dokumentach szkolnych.
Ocena wynika z oceny trzech elementów:
- oceny efektu końcowego (wytworu), a w szczególności:
a) zawartość merytoryczna, treść,
b) zgodność z tematem projektu,
c) oryginalność,
d) kompozycja,
e) stopień wykorzystania materiałów źródłowych,
f) estetyka i staranność,
g) trafność dowodów i badań,
h) wartość dydaktyczna i wychowawcza.
- wkładu ucznia w realizację projektu, a w szczególności:
a) zaangażowanie ucznia,
b) pomysłowość i innowacyjność,
c) umiejętność pracy w grupie,
d) udział w praktycznym wykonaniu, wielkość zadań,
e) stopień trudności zadań,
f) terminowość wykonania przydzielonych zadań,
g) poprawność wykonania indywidualnie przydzielonych zadań,
h) pracowitość,
i) udział w prezentacji.
- oceny prezentacji, w tym:
a) poprawność językowa,
b) słownictwo specjalistyczne,
c) efekt artystyczny,
d) atrakcyjność,
e) estetyka,
f) technika prezentacji,
g) stopień zainteresowania odbiorów,
h) poprawność udzielanych wyjaśnień, odpowiedzi odbiorcom.
- Przy wystawianiu oceny nauczyciel ma prawo uwzględnić samoocenę ucznia i ocenę jego pracy przez zespół, a także opinie pozyskane od odbiorców projektu
- Kryteria oceniania zachowania ucznia zawarte w Wewnątrzszkolnym systemie oceniania uwzględniają jego udział w projekcie.
- Ocena z projektu edukacyjnego nie ma wpływu na:
- oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych;
- promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie gimnazjum.
Przedstawiono Radzie Pedagogicznej 17 listopada 2010r. po wcześniejszych konsultacjach w zespołach przedmiotowych. Za ewaluację zasad odpowiada zespół nauczycieli uczących w Gimnazjum Sportowym.
|