</frame> 19822012
Zespół Szkół Sportowych  im. Olimpijczyków Śląskich w Mysłowicach
            ODŒWIEŻ STRONĘ

Zasady i warunki organizowania projektów edukacyjnych
w Gimnazjum Sportowym im. Olimpijczyków Śląskich w Mysłowicach

Strona główna

Kontrakt

Deklaracja

Karta pracy

Karta projektu

  1. Uczeń gimnazjum jest zobowiązany zrealizować projekt edukacyjny. Projekt jest planowanym przedsięwzięciem edukacyjnym realizowanym przez zespół uczniów przy wsparciu nauczyciela, mającym na celu rozwiązanie konkretnego problemu z zastosowaniem różnorodnych metod.
  2. Projekty są realizowane przez uczniów w klasie drugiej, a w szczególnych wypadkach ich realizacja może zostać dokończona lub przesunięta nie później niż do zakończenia pierwszego okresu nauki w klasie trzeciej.
  3. Projekt edukacyjny może dotyczyć treści nauczania określonych w podstawie programowej poszczególnych edukacji przedmiotowych bądź wykraczać poza te treści albo mieć charakter interdyscyplinarny.
  4. Dyrektor szkoły, na pisemny umotywowany wniosek rodziców (prawnych opiekunów), w uzasadnionych przypadkach losowych lub zdrowotnych, może zwolnić ucznia z realizacji projektu.
  5. W przypadku zwolnienia, o którym mowa w ust. 2, na świadectwie ukończenia gimnazjum w miejscu przeznaczonym na wpisanie oceny za wkład ucznia w realizację projektu edukacyjnego wpisuje się „ zwolniony” albo „ zwolniona”.
  6. Celem projektu jest kształcenie u uczniów:
    1. odpowiedzialności za własne postępy;
    2. podejmowania grupowych pomysłów;
    3. umiejętności poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł;
    4. rozwiązywania problemów w twórczy sposób;
    5. umiejętności stosowania teorii w praktyce;
    6. rozwój samoorganizacji i kreatywności;
    7. przygotowanie do publicznych wystąpień;
    8. naukę samodzielności i podejmowania aktywności;
  7. Projekt jest samodzielnie realizowany przez uczniów pod kierunkiem nauczyciela-opiekuna. W trakcie realizacji projektu uczniowie mogą korzystać z pomocy ekspertów z zewnątrz lub innych nauczycieli-wspierających.
  8. Nauczyciele w terminie do końca września każdego roku szkolnego zgłaszają do dyrektora szkoły, na piśmie, tematy projektów edukacyjnych. Zgłoszenie tematu projektu dokonywane jest na Karcie zgłoszenia projektu edukacyjnego.
  9. Uczniowie mają prawo zgłoszenia tematu projektu na zasadach określonych w ust. 6.
  10. W terminie do 15 października zespoły przedmiotowe dokonują analizy zgłoszonych tematów pod kątem możliwości ich realizacji, wykonalności, stopnia korelacji z podstawami programowymi, spodziewanych efektów dydaktyczno-wychowawczych oraz atrakcyjności.
  11. W terminie do 20 października dyrektor szkoły ogłasza Szkolną Bazę Projektów Edukacyjnych.
  12. Uczniowie zainteresowani realizacją konkretnego projektu składają do opiekuna projektu pisemną deklarację udziału w jego realizacji. Ostateczny termin wyboru tematu projektu przypada na 31 października. Zespól realizujący dany projekt może liczyć od 3 do 5 uczniów.
  13. Ten sam temat projektu może być wybrany, za zgodą opiekuna projektu, przez kilka zespołów uczniowskich.
  14. W przypadku, gdy uczeń:
          a) nie zdecyduje o wyborze tematu,
          b) nie określi zespołu, z którym będzie realizował projekt,
          c) nie złoży deklaracji z powodów niezależnych od siebie (np. z powodu choroby) opiekun projektu włącza go do określonego zespołu, uwzględniając zainteresowania i zdolności ucznia.
  15. Realizacja projektu obejmuje:
    1. wybranie tematu projektu we wskazanym terminie;
    2. określenie celów projektu i zaplanowanie etapów jego realizacji
    3. wykonanie zaplanowanych działań
    4. opracowanie Karty Pracy;
    5. zbieranie materiałów i ich selekcja;
    6. spisanie kontraktu pomiędzy zespołem, a opiekunem zawierającym:
          a) określenie tematu,
          b) określenie terminu realizacji i prezentacji końcowej,
          c) określenie formy realizacji,
          d) określenie sposobu prezentacji;
          e) wyznaczenie terminów i sposobu konsultacji z nauczyciele,
          f) ustalenie zasad dyscypliny pracy,
          g) wyznaczenie kryteriów oceny.
    7. publiczne przedstawienie rezultatów projektu.
  16. Nauczyciel pełniący funkcję opiekuna projektu uzupełnia Kartę Projektu Edukacyjnego, którą przekazuje dyrektorowi.
  17. Zespól uczniowski przy współpracy nauczyciela – opiekuna projektu opracowuje Kontrakt.
  18. Zakończeniem projektu jest publiczna prezentacja, której forma jest uzależniona od tematyki realizowanego projektu, zgodnie z ustalonym planem przyjętym w projekcie.
  19. Dopuszcza się następujące formy prezentacji:
    1. konferencja naukowa połączona z wykładami;
    2. forma plastyczna np. plakat, collage z opisami;
    3. przedstawienie teatralne, inscenizacja;
    4. książka, broszura, gazetka;
    5. prezentacja multimedialna;
    6. model, makieta, budowla, prezentacja zjawiska;
    7. happening, marsz;
    8. sesja dyskusyjna
    9. inna, za zgodą opiekuna.
  20. Kryteria oceny projektu edukacyjnego.
    Ocena ma charakter opisowy odrębnie dla każdego ucznia uczestniczącego w projekcie i kończy się stwierdzeniem uogólniającym: zaliczył/nie zaliczył udział w projekcie, które jest podstawą do dokonania zapisu na świadectwie ukończenia gimnazjum i w innych dokumentach szkolnych.

      Ocena wynika z oceny trzech elementów:
    1. oceny efektu końcowego (wytworu), a w szczególności:
      a) zawartość merytoryczna, treść,
      b) zgodność z tematem projektu,
      c) oryginalność,
      d) kompozycja,
      e) stopień wykorzystania materiałów źródłowych,
      f) estetyka i staranność,
      g) trafność dowodów i badań,
      h) wartość dydaktyczna i wychowawcza.
    2. wkładu ucznia w realizację projektu, a w szczególności:
      a) zaangażowanie ucznia,
      b) pomysłowość i innowacyjność,
      c) umiejętność pracy w grupie,
      d) udział w praktycznym wykonaniu, wielkość zadań,
      e) stopień trudności zadań,
      f) terminowość wykonania przydzielonych zadań,
      g) poprawność wykonania indywidualnie przydzielonych zadań,
      h) pracowitość,
      i) udział w prezentacji.
    3. oceny prezentacji, w tym:
      a) poprawność językowa,
      b) słownictwo specjalistyczne,
      c) efekt artystyczny,
      d) atrakcyjność,
      e) estetyka,
      f) technika prezentacji,
      g) stopień zainteresowania odbiorów,
      h) poprawność udzielanych wyjaśnień, odpowiedzi odbiorcom.
  21. Przy wystawianiu oceny nauczyciel ma prawo uwzględnić samoocenę ucznia i ocenę jego pracy przez zespół, a także opinie pozyskane od odbiorców projektu
  22. Kryteria oceniania zachowania ucznia zawarte w Wewnątrzszkolnym systemie oceniania uwzględniają jego udział w projekcie.
  23. Ocena z projektu edukacyjnego nie ma wpływu na:
    1. oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych;
    2. promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie gimnazjum.


    Przedstawiono Radzie Pedagogicznej 17 listopada 2010r. po wcześniejszych konsultacjach w zespołach przedmiotowych. Za ewaluację zasad odpowiada zespół nauczycieli uczących w Gimnazjum Sportowym.

 

 

 


Zespół Szkół Sportowych w Mysłowicach