|
| Koleje linowe  |
| W Bernie jest:
|
|
|
Szwajcaria to kraj 2336 kolei linowych łącznie z wyciągami. To aktualne dane za rok 2002.
Liczba ta obejmuje: 1037 wyciągów, 576 małych wyciągów, 329 kolejek krzesełkowych, 116 kolejek kabinowych, 219 kolejek wiszących i 59 kolejek naziemnych.
12 kolejek zębatych zalicza się do kolei żelaznych, ponieważ nie wymagają one liny do transportu wagoników.
Najwięcej kolejek linowych jest w kantonie Valais (29 %), następnie w Gryzonii (20 %), na Wyżynie Berneńskiej (13 %), w Szwajcarii Centralnej (12 %), w regionie kantonów Vaud i Fryburg (łącznie 10 %).
Liczba kolejek linowych systematycznie choć wolno rośnie. Natomiast liczba wyciągów narciarskich od roku 1987 nieznacznie spada.
W roku 2000 kolejki linowe przewiozły 158 milionów pasażerów zimą i 26 milionów latem, a wyciągi przetransportowały 133 miliony osób w sezonie zimowym.
Liczba przedsiębiorstw posiadających wyciągi zmniejszyła się w ciągu ostatnich 10 lat z 349 do 271, a przedsiębiorstw prowadzących koleje linowe zmniejszyła się z 324 do 315. W przypadku wyciągów należy ten fakt interpretować następująco: dotyczy to firm posiadających wyłącznie wyciągi, które łączyły się w większe wspólne przedsiębiorstwa lub likwidowały działalność z wyciągami.
54 % wszystkich przedsiębiorstw obsługuje zarówno wyciągi, jak ikolejki linowe. 239 firm posiada koncesji federalne, a 76 koncesje kantonalne.
Trzeba też zwrócić uwagę, że 42 % firm to małe przedsiębiorstwa uzyskujące poniżej 100.000 Fr dochodu rocznie, stanowiąc tylko 2 % dochodów całej branży kolei linowych.
Największe kabiny posiada kolejka w Samnaun, które mogą na dwóch poziomach przewieźć jednorazowo 180 osób.
Największą firmą w branży są Koleje Górskie Zermatt z kapitałem ponad 50 milionów franków, następnie Téléverbier SA (33 miliony CHF) i Weisse Arena AG we Flaax (31 mln. CHF).
Najbardziej masowym przewoźnikiem jest Funitel w Verbier. Kabinami 30-osobowymi może przewieźć do 3000 pasażerów na godzinę.
Najkrótszą trasą kolejki jest 105 m odcinek na trasie Marzili - Bern.
Najdłuższą trasę (z przesiadką) długości 9482 m ma kolejka na Mały Matterhorn.
Najdłuższy pojedynczy odcinek posiada kolejka Crans-Montana-Sierre o długości 4191 m.
Najwięcej pasażerów rocznie mają kolejki:
- Lugano - Stazione FSS (ponad 3 mln. osób),
- Poly-Bahn w centrum Zurychu (ponad 1,6 mln.),
- Funitel w Verbier (ponad 1,4 mln).
Najstarszą działającą kolejką jest kolej na Stanserhorn, wybudowana w 1893 r.
Najdłuższe schody na świecie (droga ewakuacyjna) znajdują się wzdłuż kolejki Mülenen - Niesen Kulm - 11.674 stopni (1642 metry).
Jest również w Szwajcarii kolejka ekologiczna. Na trasie Neuveville - St-Pierre we Fryburgu kursuje kolejka napędzana siłą ciężkości odprowadzanych ścieków.
Jeszcze krótka powtórka z historii:
- pierwszą kolej linową wybudowano w Lozannie - Ouchy w 1877 r. Dziś jest to kolej zębata.
- pierwszy wyciąg uruchomiono w 1934 r. - Bolgenlift w Davos.
- pierwsza kolejka krzesełkowa (jednoosobowe krzesełka) uruchomiono w 1944 r. z Trübsee na Jochpass.
- pierwsza armatka śnieżna w 1967 r. w Urnäsch (AR).
W branży zatrudnionych jest ponad 11.000 osób, tworzących liczne dodatkowe miejsca pracy w obsłudze tras, nauczaniu narciarstwa, gastronomii itd.
źródło: seilbahnen.org
Do góry
| |
|
|
|