Drogi  
W Bernie jest:   

Szwajcaria dysponuje siecią doskonałych dróg lokalnych, kantonalnych i autostrad o łącznej długości 71.128 km z czego 1673 to autostrady.

Autostrady są w ciągłym rozwoju. Budowane są nowe odcinki autostrad, głównie na południu i zachodzie: z Sierre do Brig w kantonie Valais, region Oberwallis, (26.10.2002 otwarto nowy 3 km odcinek autostrady simplońskiej między Brig a Gamsen), z Avanches do Yverdon-les-Bains, z Biel do Delémont i dalej do granicy z Francją w kierunku Belfort, z Cham do Schlieren z odnogą tunelem pod Uetliberg do Zurychu-Wollishofen, oraz odcinek z Winterthur do Andelfingen na północy kraju.

Wszystkie drogi publiczne są asfaltowane. Nawet wysoko w górach powyżej 2500 m n.p.m! Są doskonale utrzymane. Sezon zimowy nie zaskakuje tu nikogo, odpowiednie służby są zawsze przygotowane na atak zimy.

Istniejące drogi są systematycznie modernizowane zgodnie z ustalonymi wcześniej planami. Nowe odcinki autostrad i modernizowane mają doskonałą nawierzchnię. Są wykonane w taki sposób, że jazda w strugach ulewnego deszcze przy prędkości 120 km/godz. nie powoduje rozpryskiwania wody na boki oraz chmury wodnej utrudniającej jazdę pojazdom poruszającym się z tyłu pędzącego auta. Rocznie przybywa ok. 35 km autostrad.

Przybywa także tuneli drogowych, których jest i tak bardzo dużo, część z nich o znacznej długości.

Prosimy pamiętać, że autostrady oznaczane są tu kolorem zielonym, a drogi krajowe niebieskim!

Publiczny transport osób jest wykonywany w Szwajcarii przez autobusy pocztowe Postauto, docierające wszedzie tam gdzie nie dojedzie kolej.

Ruch drogowy w Szwajcarii jest bardzo dobrze zorganizowany. Dla pojazdów skręcających w lewo zawsze są wykonywane osobne pasy jazdy. Skrzyżowania wyposażone w sygnalizację świetlną są tak zorganizowane, że ruch pojazdów odbywa się bezkolizyjnie, tzn. światło zielone na skręt w lewo jest włączane tylko wtedy, gdy pojazdy z przeciwnego kierunku jadące na wprost mają światło czerwone!

Prosimy pamiętać, że maksymalna szybkość wynosi:
w terenie zabudowanym 50 km/godz.,
w terenie niezabudowanym - 80 km/godz.,
na autostradach - 120 km/godz.

Przejazd autostradami w Szwajcarii jest płatny za pomocą specjalnej winiety, przyklejanej w widocznym miejscu na przedniej szybie. Winieta kosztuje 40 franków (około 115 zł) na cały rok, a w zasadzie na 14 miesięcy, gdyż ważna jest od 1 grudnia roku poprzedzającego do końca stycznia roku następnego po tym na jaki obowiązuje. Proste i tanie rozwiązanie: nie trzeba budować bramek, które dodatkowo hamują ruch. Oczywiście jeśli nie zamierzacie skorzystać z autostrad to można wszędzie dojechać także drogami krajowymi, które tu nazywają się kantonalnymi.

W kilku miejscach dojazd do celu podróży wymaga transportu auta przy pomocy specjalnego pociągu, przewożącego auta na platformach. Miejsca te nazywa się "Autoverlad". Samochody wjeżdżają na platformy jeden za drugim, pociąg przewozi do stacji przeznaczenia, gdzie zjeżdżają z platform i ruszają w dalszą drogę. Dotyczy to głównie przełęczy górskich, które zamknięte są dla ruchu w zimie.

Przed wyruszeniem w drogę zalecamy sprawdzenie czy dana droga jest dostępna dla ruchu. W okresie zimowym część górskich dróg jest zamknięta, z reguły od listopada do czerwca, lub też w określonej porze dnia. Wszelkie informacje na ten temat, jak również o aktualnym stanie dróg można znaleźć pod adresem http://www.swisstxt.ch/traffic/d/strassenzustand.php.

Jeszcze kilka uwag dotyczących ruchu drogowego:
- drogi kantonalne w terenie niezabudowanym z reguły nie posiadają poboczy, dlatego należy się zatrzymywać na parkingach,
- amatorów brawury i szybkiej jazdy ostrzegamy, że w Szwajcarii policja działa bardzo skutecznie i boleśnie (bardzo wysokie mandaty).

Radary umieszczone są rzadko w widocznym miejscu, z reguły są schowane, a policjanci nie są widoczni z daleka. W wielu miejscach umieszczone są stałe lub mobilne fotoradary. Poza tym często na różnych drogach organizowane są akcje polegające na blokadzie drogi i sprawdzaniu dokumentów kierowców i stanu ich pojazdów. Sprawdzane są wówczas wszystkie pojazdy bez wyjątku.

Prosimy też zwrócić uwagę na miejsca do parkowania dla niepełnosprawnych. Parkowanie na nich bez zezwolenia (specjalny znaczek na szybie auta) kończy się najczęściej wysokim mandatem.

Zasady parkowania przedstawiamy na stronie "Parkowanie". Mniej wprawnym kierowcom proponujemy przed wyjazdem przetrenowanie parkowania auta tyłem pomiędzy dwa stojące auta. Z uwagi na nadmiar aut i braki miejsc parkingowych w Szwajcarii wykorzystuje się każdą lukę między samochodami by wcisnąć się między nie. Inaczej mówiąc: jeśli odstęp między autami wynosi długość auta plus pół metra to można w tym miejscu się zmieścić.

I ostatnia uwaga: obcy, szczególnie w małych miejscowościach są pod szczególnym nadzorem, mieszkańcy mogą poprosić policję o sprawdzenie kto się kręci po ich osiedlu, zwłaszcza wtedy, gdy zachowanie obcych wyda im się dziwne lub podejrzane. A już na pewno musi się liczyć z interwencją policji ktoś, kto popełni wykroczenie. W takim przypadku mieszkańcy na pewno poinformują policję.

W Szwajcarii żyje się i wypoczywa bezpiecznie i spokojnie, ponieważ obywatele przestrzegają przepisów ustalonych przez nich samych w powszechnych głosowaniach. Przepisy uchwalili po to, by żyło im się lepiej i wygodniej. Chcielibyśmy, by cudzoziemcy w naszym kraju zachowywali się tak samo.

Do góry