Transport  
W Bernie jest:   

System transportowy Szwajcarii jest bardzo rozwinięty, stanowi bardzo istotny składnik europejskiego systemu transportowego.

Wystarczy przypomnieć, że w roku 2001 przez Alpy austriackie, francuskie i szwajcarskie przejechało:
  • 40 milionów ton towarów netto w transporcie kolejowym, z czego 20,6 mln ton (51,5 %) przejechało przez Szwajcarię. Z tej liczby aż 79,1 % wyniósł tranzyt przez Szwajcarię
  • 62,4 miliony ton towarów netto w transporcie drogowym, z czego 10,4 mln ton (16,7 %) przejechało przez Szwajcarię. Z tej liczby aż 64,4 % wyniósł tranzyt przez Szwajcarię.

Z powyższych liczb wynika, że Szwajcaria jest krajem tranzytowym dla większości towarów, stąd wielka waga jaką przywiązuje się do zwiększenia tranzytu kolejowego, a ograniczenia tranzytu drogowego. Społeczeństwo domaga się, by cały tranzyt ciężkich ciężarówek był przewożony koleją. Dlaczego?

Od wielu lat Szwajcarzy starają się chronić swoje środowisko naturalne, dbając o nie i pielegnując wyjątkowo wytrwale i skutecznie. Rosnący tranzyt ze zwiększoną emisją zanieczyszczeń zagraża dotychczasowym osiągnięciom.

Dlatego powstała "inicjatywa alpejska" mająca chronić Alpy przed nadmiernym ruchem ciężarówek. Miałyby one być ładowane na specjalne platformy kolejowe na kilku stacjach granicznych, przejeżdżać przez Szwajcarię pociągami i być rozładowywane na następnej granicy. Linie kolejowe musiałyby zwiększyć swoją zdolność przewozową. W tym celu buduje się drugi tunel Lotschberg o długości 34 km, który zostanie oddany do użytku w 2006 r. Przystąpiono także do realizacji następnego projektu budowy nowego tunelu Gotthard o długości 56 km co zostanie wykonane do 2012 r.

A teraz trochę statystyki:

Narazie długość linii kolejowych wynosi 5.035 km, a sieć dróg ma 71.128 km, z czego 1673 km dróg narodowych.

Liczba samochodów osobowych w 2001 r. wynosiła 3.629.713 szt., motocykli 521.390 szt., ciężarówek 285.246 szt.

Statystyka wypadkowa w 2001 r.:

- zanotowano 23.896 wypadków z poszkodowanymi, w tym 495 z ofiarami śmiertelnymi;
- zginęło 544 osób (mniej o 48 niż w roku ubiegłym i najmniej od kilku lat);
- rannych zostało 30.704 osoby, z czego 6.194 ciężko.

Bardzo ciekawa jest statystyka dotycząca środków lokomocji:
najwięcej osób korzysta z auta 67,2 %, kolei 13,6 %, roweru lub piechotą 7,2 %, autobusu lub tramwaju 4,2 %, motoroweru 2,2 %.

Co do celu przejazdów to 43,9 % pasażerów podróżuje turystycznie, 23,7 % do pracy, 10,8 % na zakupy, 4,3 % do szkoły.

Oprócz transportu kolejowego i drogowego istnieje transport lotniczywodny.

Transport lotniczy jest wykonywany przez firmy wymienione na stronie linie lotnicze.

Transport wodny reprezentowany jest przez statki żeglugi śródlądowej (Szwajcaria nie posiada dostępu do morza, choć posiada własne statki morskie), promy samochodowe i barki rzeczne na Renie między Bazyleą a Rheinfelden, oraz między Szafuzą i Jeziorem Bodeńskim.

Szwajcaria posiada 24 statki morskie powyżej 1000 GRT o łącznym tonażu 780 458 DWT, w tym: 1 tankowiec, 5 chemikaliowców, 6 statków do przewozów cargo, 12 masowców.

Wszystkie środki transportowe działające w Szwajcarii są ze sobą zharmonizowane dla wygody wspólnego klienta. Powołano nawet do życia Swiss Travel System, który turystom oferuje specjalne zniżki na szwajcarskie środki transportowe.

O autobusach pocztowych (odpowiednik polskiego PKS) piszemy na osobnej stronie poświęconej "Postauto".

Do góry